Moon

Moon

Δευτέρα 22 Ιουνίου 2009

Τα ελγίνεια ανήκουν στην Ελλάδα














































Με μια φαντασμαγορική τελετή το βράδυ του Σαββάτου πραγματοποιήθηκαν τα εγκαίνια του νέου μουσείου της Ακρόπολης.









Ο πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας Κάρολος Παπούλιας είπε, μεταξύ άλλων: «Σήμερα ο κόσμος όλος μπορεί να δει συγκεντρωμένα τα σημαντικότερα γλυπτά του Παρθενώνα. Κάποια λείπουν. Είναι ώρα να επουλωθούν οι πληγές του μνημείου με την επιστροφή των Μαρμάρων που του ανήκουν».


















«Σύμβολο αυτοπεποίθησης» χαρακτήρισε το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης ο κ. Κ. Καραμανλής, ο οποίος κατά τον χαιρετισμό του τόνισε ότι το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης αποτελεί έργο όλων των ελληνικών κυβερνήσεων και ανέφερε χαρακτηριστικά τον Κωνσταντίνο Καραμανλή, που εμπνεύστηκε το Μουσείο το 1976, και τη Μελίνα Μερκούρη που έδωσε «μεγάλη ώθηση», όπως είπε, στην κοινή προσπάθεια για να υπογραμμίζει την ανάγκη επιστροφής των γλυπτών του Παρθενώνα.


















Από την πλευρά του, ο υπουργός Πολιτισμού χαρακτήρισε το Μουσείο ως «ηθική δύναμη» που προσκαλεί τα Μάρμαρα να επανενωθούν. «Τα Μάρμαρα καλούν τα Μάρμαρα», σημείωσε ο Αντώνης Σαμαράς, τονίζοντας πως δεν υπάρχουν περιθώρια για μικροπολιτική. «Αυτά που δεν βρίσκονται εδώ, αυτά που αποσπάστηκαν και απομακρύνθηκαν πριν από 207 χρόνια, θα επανέλθουν. Αναπόφευκτα θα επανέλθουν», τόνισε.
Τη στήριξη της UNESCO στις προσπάθειες για την επανένωση των Μαρμάρων επισήμανε ο γενικός διευθυντής του Οργανισμού, Κοϊσίρο Ματσούρα, που χαρακτήρισε το Μουσείο ως «τόπο μεγάλης σημασίας για την ανθρωπότητα».
«Η επιτροπή ενέκρινε τη σύσταση που από κοινού υπέβαλαν η Ελλάδα και το Ηνωμένο Βασίλειο, που καλούσαν την UNESCO να βοηθήσει και να συγκαλέσει τις απαραίτητες συναντήσεις ανάμεσα στις δύο χώρες, με σκοπό να επιτευχθεί μια αμοιβαίως ικανοποιητική λύση στο θέμα των Μαρμάρων του Παρθενώνα», ανέφερε ο κ. Ματσούρα.
«Τα εγκαίνια του νέου Μουσείου είναι κάτι που περίμεναν επί μακρόν όλοι οι λαοί της Ευρώπης και του κόσμου», δήλωσε ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ζοζέ Μανουέλ Μπαρόζο, προσθέτοντας ότι «άξιζε η αναμονή».




Μεγάλη έμφαση δίνουν τα ιταλικά μέσα ενημέρωσης στα εγκαίνια του Νέου Μουσείου της Ακρόπολης.
Το ειδησεογραφικό πρακτορείο «ANSA» συνεχίζει να προβάλλει την δήλωση του υπουργού πολιτισμού, Αντώνη Σαμαρά, με την «έκκληση - όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά - προς όλους εκείνους που ανά τον κόσμο πιστεύουν στις αξίες του πολιτισμού και της Δημοκρατίας τις οποίες μας κληροδότησε η αρχαία Ελλάδα, ώστε να βοηθήσουν την Αθήνα να μπορέσει να ξαναφέρει στην πατρίδα τους τα μάρμαρα του Παρθενώνα που βρίσκονται σε βεβιασμένη εξορία στο Βρετανικό Μουσείο».
Το δεύτερο μεγάλο ειδησεογραφικό πρακτορείο της χώρας, «And Kronos», τονίζει: « Έφτασε η ημέρα των εγκαινίων του νέου Μουσείου της Ακρόπολης. Πρόκειται για την γέννηση ενός εκ των μεγαλύτερων και πιο σύγχρονων μουσείων στον κόσμο, αν και παραμένει ακόμη άλυτο το θέμα της διεκδίκησης των Ελγινείων από την Μεγάλη Βρετανία».
Η οικονομική εφημερίδα του Μιλάνου «Ιλ Σόλε 24 ώρε», υπογραμμίζει ότι «το νέο μουσείο είναι πράγματι σε διάλογο με το μέλλον: παρουσιάζει στον σχεδιασμό του έντονες γραμμές που ξέρουν όμως να γίνονται απαλές, χάρη στην αντανάκλαση του φωτός και να πετυχαίνουν, έτσι, έναν σημαντικό συγκερασμό. Πρόκειται για μια προσπάθεια τεραστίων διαστάσεων, που κόστισε εκατόν τριάντα εκατομμύρια ευρώ, τα οποία διετέθησαν από την ελληνική κυβέρνηση και από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης».
H κεντροαριστερή εφημερίδα «Λ' Ουνιτά», προσθέτει δε ότι «το νέο αυτό κτήριο, με το φώς το οποίο και φιλτράρεται από τις ευρύτατες τζαμαρίες, με μάρμαρα, τσιμέντο και ατσάλινες κολόνες, ξανανοίγει ένα θέμα που σχετίζεται άμεσα με την διπλωματία και με την ίδια την ιδέα της Δημοκρατίας: πρόκειται για τα λεγόμενα Ελγίνεια». Και η « Λ' Ουνιτά», αμέσως μετά, διερωτάται: «Είναι δημοκρατικό, το Λονδίνο, να μην θέλει να δώσει πίσω τα όσα είχε πάρει στις αρχές του χίλια οκτακόσια ο λόρδος Έλγιν; Η Μεγάλη Βρετανία θα έπρεπε λοιπόν να επιστρέψει τα Μάρμαρα στην Ελλάδα; Το νέο Μουσείο και ένα τεκμηριωμένο βιβλίο του βρετανού δημοσιογράφου Christopher Hitchens, προσφέρουν ισχυρή υποστήριξη στους υποστηριχτές του ναι».
Το ραδιόφωνο του Βατικανού, «Radio Vaticana», υπογραμμίζει ότι «κατά τον σχεδιασμό και την οικοδόμηση του νέου Μουσείου, δόθηκε ιδιαίτερο βάρος στο σεβασμό του περιβάλλοντος και στην τήρηση όλων των αντισεισμικών κριτηρίων». Το δε περιοδικό «Ιλ Βενερντί», ένθετο της εφημερίδας «Λα Ρεπούμπλικα», θέλησε να υπογραμμίσει ότι «Η Αθήνα ανανεώνει το Μουσείο της, καταγγέλλοντας, με τον τρόπο αυτό, τις κλοπές της ιστορίας». Ο απεσταλμένος, Ματτέο Νούτσι, εκφράζει την βεβαιότητα ότι «για τους δέκα χιλιάδες επισκέπτες που αναμένονται σε καθημερινή βάση, η μοναδική αυτή εμπειρία θα είναι πολύ πιο δυνατή από κάθε σύνθημα, από κάθε άλλη μορφή διεκδίκησης».
Με ένα λαμπερό πάρτι παρομοιάζει το διεθνές ειδησεογραφικό πρακτορείο "Associated Press" τη χθεσινή τελετή των εγκαινίων του Μουσείου της Ακρόπολης -"ένα όνειρο δεκαετιών" επισημαίνει "το οποίο η Ελλάδα ελπίζει ότι θα βοηθήσει στη ανάκτηση από τη Βρετανία ενός πολύτιμου μέρους της κληρονομιάς της".

"Τώρα, το μόνον που χρειάζεται είναι τα Ελγίνεια...", γράφουν οι βρετανικοί "Times", με τον απεσταλμένο της στην Αθήνα να επισημαίνει "Φίλοι μου, φαίνεται ότι μας τελειώνουν τα επιχειρήματα. Στην μακρά διαμάχη για το ποιος θα πρέπει να έχει τα Ελγίνεια, οι Έλληνες μπορεί να έπαιξαν μόλις το χαρτί που κερδίζει... Μπορούμε να συζητούμε όσο θέλουμε για το πώς σώσαμε τα γλυπτά από χρόνια αναταραχής στην Ελλάδα, αλλά με αυτήν την αίθουσα επιτέλους ολοκληρωμένη, είναι προφανές το πού ανήκουν τώρα.

Καυστική ήταν, πάντως, η ανταπόκριση του BBC από την Αθήνα, όπου ο Μάλκομ Μπράμπαντ μετέδιδε ότι "Δεν μπορώ να πω τίποτε για την αρχιτεκτονική του μουσείου, τόσο εσωτερικά, όσο και εξωτερικά, διότι είναι εκπληκτικό. Ωστόσο, από την τελετή εγκαινίων έλειπε λίγη λάμψη. Υπήρχαν πολλοί λιγότεροι διακεκριμένοι καλεσμένοι απ΄ όσους είχε καλέσει η Ελλάδα. Ήθελαν πολύ να παρευρίσκονται εξέχουσες προσωπικότητες. Ωστόσο, δεν ήλθαν βασιλείς από το εξωτερικό, ούτε πολλοί πρόεδροι ή πρωθυπουργοί χωρών. Επίσης, ο Τούρκος πρωθυπουργός, που ήταν βασικός καλεσμένος εντέλει δεν μπόρεσε να παραστεί. Ήθελαν να έχουν αυτούς τους ανθρώπους εδώ, για να νομιμοποιήσουν το αίτημα της Ελλάδας για την επιστροφή των μαρμάρων. Πολλοί ήταν αυτοί που δεν ήλθαν".

"Ο λόγος ύπαρξης του μουσείου αυτού είναι να φέρει σε δύσκολη θέση τη Βρετανία, για να δώσει πίσω τη μισή ζωφόρο, που άλλοτε κοσμούσε τον Παρθενώνα. Οι περισσότεροι Έλληνες το θεωρούν ως πράξη αποικιοκρατικής βαρβαρότητας της Βρετανίας, πριν από 200 χρόνια. Ωστόσο, κάποιοι πιστεύουν ότι η στάση της ελληνικής κυβέρνησης με τα χρόνια, όσον αφορά την επιστροφή των μαρμάρων, δεν είναι και πολύ ξεκάθαρη" συνέχιζε στον ίδιο τόνο ο ανταποκριτής του στο BBC από την Ελλάδα.

Ενώ σχετικά με την αντίδραση του Βρετανικού μουσείου ο Μάλκομ Μπράμπαντ ανέφερε ότι "Η Βρετανία εκπροσωπήθηκε από την αντιπρόεδρο του Δ.Σ, Λαίδη Μπόνι Γκρίαρ. Βλέποντας το μουσείο για πρώτη φορά, η γνώμη της ήταν ότι τα Μάρμαρα που βρίσκονται στη Βρετανία καλύτερα να παραμείνουν εκεί. Θα μπορούσε η Ελλάδα να τα δανειστεί, αλλά αυτό σημαίνει ότι η Ελλάδα αναγνωρίζει ότι η Βρετανία έχει την κυριότητα. Κι αυτό είναι κάτι που οι Έλληνες δεν μπορούν να δεχτούν".

"Η Ελλάδα αποκαλύπτει το μουσείο της Ακρόπολης και ζητά την επιστροφή των μαρμάρων", έχει τίτλο το γαλλικό πρακτορείο ειδήσεων.

Για μία "λαμπρή τελετή" κάνει λόγο το γαλλικό περιοδικό NOUVEL OBSERVATEUR επισημαίνοντας ότι "το νέο Μουσείο της Ακρόπολης εγκαινιάστηκε με λαμπρότητα το Σάββατο στην Αθήνα, με μια προβολή αναπαράστασης των θεών, των ηρώων και των θνητών της ζωφόρου, την οποία το Βρετανικό Μουσείο αρνείται να επιστέψει στην Αθήνα".

"Η Ελλάδα επαναλαμβάνει το αίτημα για την επιστροφή των μαρμάρων του Παρθενώνα, καθώς ανοίγει το μουσείο" αναφέρει στο ίδιο πνεύμα, στην ιστοσελίδα του, το αμερικανικό κανάλι BLOOMBERG. "Το μουσείο, που αποπερατώθηκε τρεις δεκαετίες αφότου κατατέθηκε το πρώτο αίτημα για τον σχεδιασμό κι έπειτα από δίκες και αρχαιολογικά ευρήματα που καθυστέρησαν την κατασκευή, είναι η απάντηση της Ελλάδας στους ισχυρισμούς του Βρετανικού Μουσείου ότι δεν υπάρχει μέρος να στεγαστούν τα μάρμαρα" τονίζεται σε άρθρο στην ιστοσελίδα του Bloomberg.

"Το υψηλής τεχνολογίας αθηναϊκό μουσείο προκαλεί τη Βρετανία για τα μάρμαρα", επισημαίνουν σε άλλο άρθρο τους οι "Times" του Λονδίνου.

"Τις τελευταίες τρεις δεκαετίες, οι πιέσεις έχουν ενταθεί στη Βρετανία για την επιστροφή των μαρμάρων, υπάρχουν ωστόσο λίγες ενδείξεις ότι αυτό το αδιέξοδο θα αρθεί... Μία πιθανή λύση στο αδιέξοδο προτάθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Θα ήταν δυνατόν η Αθήνα να δανειστεί τα μάρμαρα, με τις Βρυξέλλες ως μεσολαβητή, που θα παρείχε στο Βρετανικό Μουσείο τις εγγυήσεις που χρειάζεται, χωρίς η Ελλάδα να αναγκαστεί σε οπισθοχώρηση" σχολίαζε το άρθρο των Times.
http://www.megatv.com/articles.asp?catid=14541&subid=2&tag=11107&pubid=2797735
Παγκόσμιο το νέο Μουσείο της Ακρόπολης, «παγκόσμιοι» και οι επισκέπτες που έσπευσαν να το περιεργαστούν την πρώτη ημέρα της λειτουργίας του. Ανθρωποι από όλο τον κόσμο είχαν την τύχη, αν είχαν κλείσει εγκαίρως εισιτήριο, να ξεναγηθούν από τους πλέον ειδικούς, τους αρχαιολόγους που έχουν δουλέψει σκληρά για το στήσιμό του. Ακόμη όμως και όσοι δεν κατάφεραν να βρουν το πολυπόθητο χαρτάκι (το οποίο, όσοι το είχαμε, θα το φυλάξουμε επιμελώς ως ενθύμιο), έμπαιναν στον περίβολο και έβλεπαν από ψηλά την ανασκαφή, θαυμάζοντας τα πλούσια αρχιτεκτονικά ευρήματα αυτής της παλιάς αθηναϊκής συνοικίας που διατηρούνται με τον καλύτερο τρόπο.
Επίσης, θαύμαζαν τον περιβάλλοντα χώρο του μουσείου με τα 150 λιόδεντρα και τα αρωματικά φυτά, αλλά και την «αποτροπαϊκή» αρχαία κουκουβάγια της Αθηνάς, το άγαλμα που έχει στηθεί έξω, ώστε «μηδέν κακόν εισίτω» (να μην εισέλθει κανένα κακό).
Ο Δημήτρης Παντερμαλής ήταν εκεί από νωρίς και έκανε κι εκείνος ξεναγήσεις, όπως και οι συνεργάτες του. Η άριστη ροή των πάντων στα εγκαίνια δεν τον κάνει να εφησυχάζει. Το μυαλό του είχε κιόλας «πετάξει» στην επόμενη μέρα: τι θα γίνει ώστε να μην υπάρχει πρόβλημα και στο μέλλον, όταν θα αρχίσουν να συρρέουν οι επισκέπτες (αυτό θα γίνει από Τετάρτη). Πώς θα οργανώνονται οι ομάδες για τις ξεναγήσεις. Πώς θα γίνει το μουσείο αγαπητό στο ευρύ κοινό. Ποιες εκδηλώσεις θα επιτρέπει στους χώρους του και ποιες θα... αποτρέπει. Τι θα γίνει με μια σειρά λεπτομερειών, ουσιωδών ωστόσο, όπως είναι οι φωτογραφήσεις κ.ά.
Οι ουρές στα πωλητήρια ήταν μεγάλες και ο κίνδυνος sold out υπαρκτός. Αυτό ανακούφισε κάπως τον κ. Παντερμαλή, όπως και τον κ. Νικόλαο Δαμαλίτη, μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Μουσείου. Παρότι είναι ΝΠΔΔ επιχορηγούμενο από το κράτος, θέλουν και οι δύο μεγάλο μέρος των λειτουργικών εξόδων να προέρχεται από τα έσοδά τους. «Για να είναι οι Καρυάτιδες ελεύθερες, χρειαζόμαστε τέσσερα φίλτρα αέρα, που μόνο αυτά στοιχίζουν 100 χιλιάδες ευρώ ετησίως» μάς είπαν, εννοώντας πως μόνον έτσι δεν χρειάζεται η ειδική ατμόσφαιρα αζώτου στην οποία τις είχαν κλεισμένες.
Ολόκληρο το πρώτο τριήμερο λειτουργίας, μετά τα εγκαίνια, προσφέρονται δωρεάν στους επισκέπτες καφές, αναψυκτικό, χυμοί, νερό και διάφορα παραδοσιακά γλυκά. Το εστιατόριο είναι πολύ καλά διακοσμημένο με αρωματικά φυτά (δεντρολίβανο, θυμάρι, ρίγανη, βασιλικό, δάφνη) όπως και με κλαδιά ελιάς και κανείς δεν έδειχνε διάθεση να φύγει. Οταν μάλιστα ξεκινήσει και η δωρεάν ασύρματη σύνδεση στο Διαδίκτυο, τότε πολλοί θα έχουν ακόμη έναν λόγο να πάνε και να μείνουν. Και ως γνωστόν, πας και ξαναπάς, όπου αισθάνεσαι καλά.
Αγγελική Κώττη akotti@pegasus.gr

ΟΙ ΠΡΩΤΟΙ ΕΠΙΣΚΕΠΤΕΣ«Υπέροχο, εύχομαι τα Γλυπτά να επιστρέψουν»
«Φανταστικό». «Υπέροχο». «Εκπληκτικό». «Εύχομαι τα Μάρμαρα να επιστρέψουν γιατί το δικαιούστε». Σε όλες τις γλώσσες. Ακόμα κι αν κάποιος από τους τυχερούς χτεσινούς, πρώτους πρώτους επισκέπτες του Νέου Μουσείου της Ακρόπολης δεν ήθελε να επικοινωνήσει την εμπειρία του με τα μίντια που είχαν στηθεί απ έξω, προλάβαινε -ωστόσο- να περιγράψει την πρώτη αίσθησή του με τις παραπάνω λέξεις. Οι οποίες μάλιστα συνοδεύονταν από την έκφραση κάποιου που έχει ταξιδέψει μακριά. Σχεδόν 2.500 χρόνια πίσω στον χρόνο. Πολύ μεγάλος ήταν ο αριθμός των επισκεπτών, Ελλήνων και ξένων από όλο τον κόσμο, που δεν κατάφεραν να προμηθευτούν το μαγικό χαρτάκι της εισόδου και απλώς θαύμασαν το μουσείο απ έξω, ενώ περίπου χίλιοι υπολογίζεται ότι ήταν οι επισκέπτες της πρώτης μέρας.
Κάρι Καργιαλάιν από τη Φινλανδία: «Είναι απίστευτη η αίσθηση ότι κάποιος έφτιαξε αυτά τα αριστουργήματα πριν από χιλιάδες χρόνια και ότι αυτά είναι ακόμα εδώ»
Ντέπι, Εμα και Κλερ από τη Βρετανία: «Πιστεύουμε ότι πρέπει να τα αποκτήσετε ξανά. Είναι η ιστορία σας. Δεν τα χρειαζόμαστε. Δεν είναι δική μας ιστορία. Εχουμε δική μας»
14χρονος Στέφανος: «Μια καλή ελληνική προσπάθεια για να αποδείξουμε στην Ευρώπη ότι μπορούμε να διαφυλάσσουμε τα αρχαία μας»
Ανια και Βάλτερ από Ολλανδία: «Είναι φανταστικό. Πρέπει να είστε πολύ περήφανοι για αυτό το μουσείο. Ολα τα εκθέματα ήταν συγκλονιστικά»
Ευθύμιος για τα Γλυπτά: «Μου λείπουν. Είναι σαν να μου πήραν την οικογένειά μου. Αυτοί μπορεί να μη θέλουν να μας τα δώσουν, αλλά εμείς θα επιμείνουμε και θα τα καταφέρουμε»
Τζορτζ από το Σαν Φρανσίσκο, ελληνικής καταγωγής: «Οι Βρετανοί μάλλον νιώθουν ντροπή. Αλλά είναι σημαντικό να επαναπατριστούν τα Μάρμαρα του Παρθενώνα»
Κώστας, δημοσιογράφος: «Το μουσείο είναι ό,τι καλύτερο μπορούσα να φανταστώ. Το μόνο που θα αφήνει μια θλιβερή αίσθηση είναι τα εκμαγεία στην αίθουσα του Παρθενώνα. Είναι όντως μια σιωπηλή διαμαρτυρία»

Δεν υπάρχουν σχόλια: