Moon

Moon

Παρασκευή, 26 Φεβρουαρίου 2016

Επίσκεψη στη Βιβλιοθήκη του Πανεπιστημίου Carlos III της Μαδρίτης UC3M



1.      Τα παραρτήματα βιβλιοθηκών και τα ωράρια
Το Πανεπιστήμιο Carlos III της Μαδρίτης UC3M διαθέτει 5 βιβλιοθήκες σε διάφορα σημεία της Μαδρίτης. Το πανεπιστήμιο έχει περίπου 18000 φοιτητές.
Η βιβλιοθήκη του Πανεπιστημίου UC3M αποτελείται από τα εξής παραρτήματα :
5)      European Documentation Centre Getafe campus
 
Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης μου εκεί επισκέφθηκα όλες τις βιβλιοθήκες εκτός από αυτή του Colmenarejo η οποία βρίσκεται σε απόσταση 50 χιλιομέτρων από τη Μαδρίτη.
 
Πρέπει να επισημάνω ότι η βιβλιοθήκη των Ανθρωπιστικών Επιστημών, Επικοινωνίας και Πληροφοριακής Επιστήμης εγκαινιάστηκε στις 9 του Σεπτέμβρη ενώ η ανέγερση της ολοκληρώθηκε τον Μαϊο του 2013. Είναι ένα υπερσύγχρονο λειτουργικό κτίριο εξοπλισμένο με αξιόλογη τεχνολογική υποδομή.
 
Οι βιβλιοθήκες λειτουργούν καθημερινά από τις 09:00 το πρωί μέχρι τις 21:00 το βράδυ και το Σάββατο από τις 09:00 μέχρι τις 15:00. Το ωράριο διαφοροποιείται κατά τις εξεταστικές περιόδους μέχρι τις 24:00 τα μεσάνυχτα όπου η Βιβλιοθήκη λειτουργεί με φοιτητές.
 
Υπάρχει ειδικό ωράριο για τις ειδικές υπηρεσίες της Βιβλιοθήκης ως εξής :
 

Social Sciences and Law Library
Polytechnic School Library, Leganés campus
Multi-discipline Library, Colmenarejo campus
Computer rooms
9:00h - 21:00h
9:00h - 21:00h
9:00h - 21:00h
Audiovisual rooms
---
10:00h - 18:00h
---
Language Resource and Activity Room
9:00h - 21:00h
Ver horario de tutorias
10:00h - 18:00h
Ver horario de tutorías
9:00h - 21:00h
Ver horario de tutorías
European Documentation Centre
9:00h - 15:00h y 16:30h - 20:00h
---
--- 
 
 
 
2. Προσωπικό
Το προσωπικό της Βιβλιοθήκης αποτελείται από Βιβλιοθηκονόμους αλλά και από φοιτητές. Οι φοιτητές δουλεύουν 4 ώρες την μέρα και συνολικά 20 ώρες τη βδομάδα.
 
Πολλοί από τους Βιβλιοθηκονόμους έχουν σπουδάσει φιλολογία (Ισπανική, Αγγλική, Ελληνική) αλλά μέσω εκπαιδευτικών σεμιναρίων έχουν καταρτιστεί για βιβλιοθηκονομικά θέματα. Στο campus στο Getafe υπάρχει Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας και Αρχειονομίας το οποίο ξεκίνησε να λειτουργεί με την έναρξη των εργασιών του Πανεπιστημίου UC3M το 1990.
3.Σύστημα ταξινόμησης –Στελέχωση πάγκου εξυπηρέτησης – Πολιτική για υλικό
Η βιβλιοθήκη ακολουθεί το παγκόσμιο σύστημα δεκαδικής ταξινόμησης UDC, εντούτοις όμως στο παράρτημα στη Getafe φιλοξενούνται δωρεές βιβλίων των ανθρωπιστικών επιστημών, που ακολουθούν το σύστημα ταξινόμησης της Βιβλιοθήκης του Κογκρέσου LC.
Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης μας δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στις παρεχόμενες υπηρεσίες προς τους χρήστες της Βιβλιοθήκης.
Σε όλες τις βιβλιοθήκες στο ισόγειο υπάρχουν βιβλία και περιοδικά του έντυπου τύπου αλλά και οπτικοακουστικό υλικό που χρησιμοποιείται από τα Τμήματα Γλωσσών του Πανεπιστημίου. Στον 1ο όροφο βρίσκονται τα περιοδικά από το 2008 μέχρι σήμερα. Στο δεύτερο όροφο βρίσκεται το αναγνωστήριο με την κύρια συλλογή αλλά και τις επιμέρους συλλογές των βιβλίων που δανείζονται για 2 ώρες αλλά και για τα βιβλία που διδάσκονται στα μαθήματα.
Στον τρίτο όροφο βρίσκονται τα γραφεία του προσωπικού καθώς και οι αίθουσες ομαδικές μελέτης.
Στο υπόγειο βρίσκονται τα περιοδικά προηγούμενων χρόνων από το 2007 και πριν, τα παλιά βιβλία, οι δωρεές, τα ακαταλογογράφητα βιβλία, οι χάρτες κλπ.
Ο πάγκος εξυπηρέτησης στελεχώνεται πάντα από βιβλιοθηκονόμους και φοιτητές όλες τις ώρες. Το προσωπικό του πάγκου εξυπηρέτησης δουλεύει για 4 ώρες μπροστά στον πάγκο. Επίσης εργάζεται με βάρδιες ως εξής : η πρωινή βάρδια από τις 9:00-17:00 και η απογευματινή από τις 13:00 -21:00.
Οι φοιτητές που δουλεύουν στον πάγκο εξυπηρέτησης έχουν όλα τα δικαιώματα δανεισμού και επιστροφής εκτός από τη διαγραφή οφειλών.
Ιδιαίτερη εντύπωση μου προκάλεσε το γεγονός ότι η υπεύθυνη του Τμήματος Δανεισμού και Εξυπηρέτησης είναι στο πρόγραμμα και δουλεύει μπροστά στον πάγκο εξυπηρέτησης στο παράρτημα του Leganes. Το ίδιο και ο διευθυντής της βιβλιοθήκης στο Getafe δουλεύει μπροστά στον πάγκο ενώ ασχολείται και με τα εκπαιδευτικά σεμινάρια χρηστών.
Το προσωπικό τόσο βιβλιοθηκονόμοι όσο και φοιτητές κατά τη διάρκεια της βάρδιας στον πάγκο εξυπηρέτησης φορά καρτέλες.
Η βιβλιοθήκη κρατά μέχρι και 15 αντίτυπα του κάθε βιβλίου. Υπάρχει επίσης 1 ειδική συλλογή με βιβλία τα οποία η βιβλιοθήκη διαθέτει μόνο σε 1 αντίτυπο και που βρίσκονται σε ειδικό χώρο. Αυτά τα βιβλία δανείζονται μόνο 2 ώρες εντός της βιβλιοθήκης. Αυτά τα βιβλία μπαίνουν σε αυτή την ειδική συλλογή μετά από εισήγηση των συντονιστών-καθηγητών των Τμημάτων που ασχολούνται με θέματα βιβλιοθήκης. Αν οι χρήστες δεν τα επιστρέψουν στην ώρα τους τότε τους αφαιρείται το δικαίωμα δανεισμού για 1 βδομάδα.
Υπάρχει επίσης ειδική συλλογή για τα βιβλία που χρησιμοποιούνται για τα μαθήματα στην οποία συμπεριλαμβάνονται βιβλία με ασκήσεις αλλά και εξετάσεις από προηγούμενα έτη. Και αυτά τα βιβλία δανείζονται για 2 ώρες και αν οι χρήστες δεν τα επιστρέψουν στην ώρα τους τότε και πάλι τους αφαιρείται το δικαίωμα δανεισμού για 1 βδομάδα.
Σε περίπτωση που χρήστης χάσει βιβλίο τότε υποχρεούται να το αντικαταστήσει ο ίδιος και μπαίνει ταυτόχρονα σημείωση στο λογαριασμό του. Δεν γίνεται αποεπιλογή δηλαδή διατηρούνται όλα τα βιβλία τόσο οι παλιές όσο και οι νέες εκδόσεις. Γίνεται βιβλιοδεσία ενώ σε περίπτωση που από 1 βιβλίο σκιστούν σελίδες το βιβλίο δεν αφαιρείται από την συλλογή αλλά φωτοτυπούνται οι σελίδες από άλλο αντίτυπο. Γενικά λόγω της κρίσης γίνεται προσπάθεια συντήρησης της συλλογής καθώς έχουν περιοριστεί πολύ οι αγορές βιβλίων.
Η βιβλιοθήκη διαθέτει μια αξιόλογη συλλογή οπτικοακουστικού υλικού που χρησιμοποιείται κυρίως για τα μαθήματα γλώσσας. στη βιβλιοθήκη των Ανθρωπιστικών Επιστημών, Επικοινωνίας και Πληροφοριακής Επιστήμης στη Getafe υπάρχει και συλλογή τηλεοπτικών σειρών και ντοκιμαντέρ σε DVD για τους σκοπούς του Τμήματος Επικοινωνίας.
4. Σύστημα βιβλιοθήκης-Δανεισμοί
Η βιβλιοθήκη χρησιμοποιεί το αυτοματοποίησης βιβλιοθηκών Symphony Sirsi Dynix Symphony Work.
Οι φοιτητές δανείζονται με την επίδειξη της φοιτητικής τους ταυτότητας. Σε όλα τα παραρτήματα υπάρχουν Συστήματα Αυτόματου Δανεισμού. Οι φοιτητές μπορούν να κάνουν   check out βιβλία μέσω των ΣΑΔ όχι όμως check in.Για τις επιστροφές προτιμούν να γίνονται στους πάγκους εξυπηρέτησης για να ελέγχουν τα βιβλία για τυχόν φθορές.  Επίσης με την χρήση της φοιτητικής τους ταυτότητας μπορούν να φωτοτυπήσουν και να σκανάρουν στις φωτοτυπικές που βρίσκονται εντός της βιβλιοθήκης.
Τώρα γίνεται προσπάθεια για ανεύρεση συστήματος με RFID. Radio Frequency Identification, η απόδοση του στα ελληνικά ορίζεται ως «ταυτοποίηση μέσω ραδιοσυχνοτήτων». Τα συστήματα RFID αποτελούν ένα υποσύνολο των Συστημάτων Αυτόματου Προσδιορισμού (Automatic Identification Systems). Ειδικότερα λειτουργεί ως γενικός όρος των τεχνολογιών που χρησιμοποιούν ραδιοκύματα για να προσδιορίσουν αυτόματα ανθρώπους ή αντικείμενα και αποτελεί την τεχνολογική εξέλιξη των ραβδωτών κωδίκων (barcode]). 
Αξιοσημείωτο είναι επίσης το γεγονός ότι στην Ισπανία οι 7 ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες της Μαδρίτης σχημάτισαν την κοινοπραξία-consortium Madorno. Μέσω αυτής της συνεργασίας παρέχεται ειδικά για τους καθηγητές των πανεπιστημίων η δυνατότητα δανεισμού με την επίδειξη της κάρτας του Madorno δανεισμού βιβλίων και από τις 7 ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες  της Μαδρίτης.
Σημαντικό επίσης είναι το γεγονός ότι οι απόφοιτοι του πανεπιστημίου έχουν τα ίδια δικαιώματα πρόσβασης τόσο στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες αλλά και δανεισμού όπως τους φοιτητές. Όπως μου λέχθηκε το πανεπιστήμιο αποτελεί σημείο αναφοράς για τους απόφοιτους ενώ έτσι ενθαρρύνεται η δια βίου εκπαίδευση και μάθηση.
Υπάρχουν επίσης ειδικές υπηρεσίες για άτομα με ειδικές ανάγκες όπως άτομα με κινητικά προβλήματα, προβλήματα ακοής και όρασης. Όλοι οι υπολογιστές είναι εξοπλισμένοι με προγράμματα για άτομα με προβλήματα όρασης και ακοής.
Το πανεπιστήμιο παρέχει και μαθήματα εξ αποστάσεως. Ως εκ τούτου η βιβλιοθήκη παρέχει συγκεκριμένες υπηρεσίες για αυτούς τους φοιτητές, οι οποίοι έρχονται στη βιβλιοθήκη μια συγκεκριμένη μέρα τον μήνα για να δανειστούν βιβλία ή και να έχουν εκπαιδευτικά σεμινάρια.
Οι μεταπτυχιακοί και διδακτορικοί φοιτητές αντιμετωπίζονται ως ερευνητές και έχουν τη δυνατότητα δανεισμού περισσότερων βιβλίων. Στην Ισπανία τόσο  οι ερευνητές όσο και οι καθηγητές αξιολογούνται από το Υπουργείο Παιδείας με βάση τις δημοσιεύσεις. Υπάρχει λοιπόν ειδική υπηρεσία στη βιβλιοθήκη η οποία βοηθά τους καθηγητές να ακολουθούν το συγκεκριμένο πρόγραμμα των δημοσιεύσεων παρέχοντας του βοήθεια και συμβουλές ούτως ώστε να περάσουν αυτή την αξιολόγηση.
Υπάρχει η δυνατότητα μεταφοράς βιβλίων από όλες τις βιβλιοθήκες. Οι χρήστες της βιβλιοθήκης μέσω ηλεκτρονικής αίτησης μπορούν να αιτηθούν βιβλία. 3 φορές την μέρα μεταφέρονται βιβλία από όλες τις βιβλιοθήκες. Τα βιβλία μεταφέρονται σε ειδικές πλαστικές τσάντες.
Με την ταξιθέτηση ασχολούνται κυρίως οι φοιτητές. Κατά τη διάρκεια της βάρδιας τους φροντίζουν να συγυρίσουν τα βιβλία των αναγνωστηρίων. Το μόνιμο προσωπικό ασχολείται με τον διαχωρισμό των βιβλίων που πρέπει να μεταφερθούν στις άλλες βιβλιοθήκες, καθώς και με τη με τα βιβλία που πρέπει να ταξιθετηθούν σε ειδικές συλλογές όπως περιοδικά, σπάνια βιβλία, οπτικοακουστικό υλικό  . Το σύστημα έχει ρυθμιστεί για να δείχνει ότι το βιβλίο είναι στη διαδικασία μεταφοράς ούτως ώστε τόσο οι χρήστες όσο και το προσωπικό να είναι ενήμεροι ότι το βιβλίο είναι για μεταφορά. Σε περίπτωση που ο χρήστης δεν πάει στη βιβλιοθήκη εντός 3 εργάσιμων ημερών να δανειστεί το βιβλίο που αιτήθηκε, το βιβλίο επιστρέφεται στη βιβλιοθήκη που βρίσκεται τοποθετημένο.
Οι κατηγορίες δανεισμού είναι ως εξής:
1)      Προπτυχιακοί φοιτητές 5 βιβλία για 7 μέρες
2)      Τεταρτοετείς φοιτητές 5 βιβλία για 15 μέρες και 2 για 7 μέρες
3)      Μεταπτυχιακοί, διδακτορικοί καθηγητές 30 βιβλία για 30 μέρες
4)      Διοικητικό προσωπικό 15 βιβλία για 30 μέρες
Τα βιβλία μπορούν να ανανεωθούν μέχρι 5 φορές
Δίδεται στους χρήστες το δικαίωμα της κράτησης αντιτύπου. Το σύστημα όμως σε περίπτωση που το βιβλίο είναι πολύτομους ή έχει και συνοδευτικό υλικό απαιτεί ξεχωριστεί κράτηση για το κάθε αντικείμενο.
Οι χρήστες ειδοποιούνται με ηλεκτρονικό μήνυμα ότι υπάρχει κράτηση του βιβλίου και ότι πρέπει επιστραφεί. Εάν ο χρήστης δεν ανταποκριθεί μετά από 3 ηλεκτρονικά μηνύματα μπαίνει σημείωση στον λογαριασμό του και του αφαιρείται για 1 συγκεκριμένη περίοδο το δικαίωμα δανεισμού. Τότε οι χρήστες παίρνουν suspension notice letter. Η 1η ειδοποίηση είναι την 3η μέρα. Κάθε 3 μέρες πάει ειδοποίηση. Η ποινή που επιβάλλεται είναι αφαίρεση του δικαίωμα δανεισμού για 1 μήνα.
Σημαντικό είναι επίσης το γεγονός ότι δεν υπάρχουν πρόστιμα αλλά ποινές. Όλη η επικοινωνία με τους χρήστες γίνεται μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Το προσωπικό του πάγκου εξυπηρέτησης κάθε πρωί ελέγχει τα ηλεκτρονικά μηνύματα και σε ποιους χρήστες έχουν σταλεί ειδοποιήσεις.
5. Άλλες υπηρεσίες –Δανεισμός φορητών ηλεκτρονικών υπολογιστών, πρόσβαση στους υπολογιστές –Δωμάτια για μελέτη
Ανάμεσα στις άλλες υπηρεσίες που παρέχει η βιβλιοθήκη είναι και ο δανεισμός για 3 ώρες φορητών ηλεκτρονικών υπολογιστών. Σε περίπτωση που ο χρήστης δεν επιστρέψει έγκαιρα τον φορητό υπολογιστή στην ώρα του, αυτόματα του αφαιρείται το δικαίωμα δανεισμού για 1 μήνα.
Οι φοιτητές μπορούν να χρησιμοποιήσουν τους υπολογιστές της βιβλιοθήκης μέσω του Campus Global του συστήματος βάζοντας το login και password που τους δίνεται από το πανεπιστήμιο για σκοπούς πρόσβασης σε όλες τις υπηρεσίες του Πανεπιστημίου.
Οι φοιτητές μπορούν να ενωθούν στο δίκτυο του Πανεπιστημίου μέσω 2 ειδών wifi. Το ένα είναι ελεύθερης πρόσβασης και το δεύτερο με το login και password όλων των μελών της πανεπιστημιακής κοινότητας.
Όλα τα παραρτήματα διαθέτουν πέρα από τα αναγνωστήρια δωμάτια για ομαδική μελέτη αλλά και δωμάτια για να μελετούν οι καθηγητές αλλά και να κάνουν μάθημα σε ομάδες φοιτητών μέσα στους χώρους της βιβλιοθήκης. Μέσω ειδικού ηλεκτρονικού συστήματος στη βιβλιοθήκη γίνεται η κράτηση αυτών των αιθουσών.
Η βιβλιοθήκη αναλαμβάνει να εκπαιδεύσει τόσο τους φοιτητές όσο και τους καθηγητές στη χρήση του module του προγράμματος που χρησιμοποιούν οι φοιτητές και οι καθηγητές για τα μαθήματα.
Τα τελευταία χρόνια εξαιτίας της οικονομικής κρίσης οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές μέσα στη βιβλιοθήκη ενώνονται με σέρβερ-terminal αντί να είναι ενωμένοι με το διαδίκτυο.  Σε όλα τα παραρτήματα υπάρχουν υπολογιστές που είναι ενωμένοι κανονικά απευθείας στο διαδίκτυο αλλά και άλλοι που είναι ενωμένοι με terminal.Όπως μου λέχθηκε γίνεται προσπάθεια όλοι οι υπολογιστές για λόγους οικονομία να γίνουν terminal.
 
6. Διαδανεισμός

Η υπηρεσία διαδανεισμού της βιβλιοθήκης εργάζεται με σύστημα βάρδιας. Χρησιμοποιεί το σύστημα Gtbib-Sod πρόγραμμα το οποίο δημιούργησε βιβλιοθηκονόμος στο αυτόνομο Πανεπιστήμιο της Βαρκελώνης. Αν ένας χρήστης επιθυμεί να κάνει αίτηση διαδανεισμού πρέπει να συμπληρώσει ηλεκτρονικό έντυπο. Το πανεπιστήμιο συνεργάζεται τόσο με τα Ισπανικά Πανεπιστήμια αναζητώντας βιβλία μέσω του REBIUN Catálogo Colectivo de la Red de Bibliotecas Universitarias –Συλλογικού καταλόγου των Ισπανικών Ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών αλλά και από άλλους καταλόγους όπως SUBITO,(Συλλογικός κατάλογος Γερμανικών-Αυστριακών Βιβλιοθηκών) NILDE,(Συλλογικός κατάλογος Ιταλικών Βιβλιοθηκών)  DELF (Συλλογικός Κατάλογος Ολλανδικών Βιβλιοθηκών).

7 Εκπαιδευτικά σεμινάρια

Όλοι οι πρωτοετείς φοιτητές του πανεπιστημίου υποχρεούνται να παρακολουθήσουν 1 μάθημα 14 διδακτικών περιόδων. Οι πρώτες δύο περίοδοι του μαθήματος διδάσκονται από τη βιβλιοθήκη. Έχουν να κάνουν με την αναζήτηση του καταλόγου, των ηλεκτρονικών περιοδικών, των βάσεων δεδομένων. Οι υπόλοιπες 12 περίοδοι διδάσκονται από καθηγητές του Τμήματος Βιβλιοθηκονομίας και Τεκμηρίωσης και έχουν να κάνουν με την συγγραφή μελετών, βιβλιογραφικές αναφορές, πώς να αποφεύγεται η λογοκλοπή κλπ. Επίσης οι καθηγητές μέσω ηλεκτρονικής φόρμας μπορούν να ζητήσουν τη διοργάνωση εκπαιδευτικού σεμιναρίου ειδικά για τα μαθήματα τους.

8. Κέντρο Ευρωπαϊκής Τεμηρίωσης

Το Κέντρο Ευρωπαϊκής Τεκμηρίωσης του πανεπιστημίου λειτουργεί από το 1991 και είναι προσβάσιμο μέσω της ιστοσελίδας της βιβλιοθήκης. Δίδεται η δυνατότητα στους χρήστες να επιλέξουν τη γλώσσα που θέλουν να δουν το έντυπο που τους ενδιαφέρει. Για να δει κάποιος χρήστης τα online περιοδικά του Κέντρου θα πρέπει να βάλε τους κωδικούς του. Το Κέντρο διαθέτει μια αξιόλογη συλλογή από νομικά έγγραφα της ΕΕ στα Ισπανικά. Δίδεται η δυνατότητα στους χρήστες να επικοινωνήσουν με το Κέντρο μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Δίδονται άμεσες και ακριβείς πληροφορίες. Το Κέντρο συχνά δίδει ερωτηματολόγια στους χρήστες για να δει κατά πόσο αυτοί είναι πληροφορημένοι για θέματα ΕΕ.

 

9. Ηλεκτρονικό αποθετήριο

Σημαντικό ρόλο για το Πανεπιστήμιο παίζει το ηλεκτρονικό αποθετήριο του E-Archivo. Το πανεπιστήμιο από το 2007 συγκεντρώνει σε ηλεκτρονική μορφή όλες τις διδακτορικές διατριβές. Το ηλεκτρονικό αποθετήριο αποτελεί την συνεισφορά του πανεπιστημίου στο open access και διαθέτει 14548 έγγραφα σε ηλεκτρονική μορφή. Το πανεπιστήμιο έχει σαν σκοπό να συγκεντρώσει την πνευματική παραγωγή των ερευνητών του. Όλα τα project που παίρνουν λεφτά από το κράτος πρέπει να κατατεθούν σε ανοικτή πρόσβαση τόσο στη βιβλιοθήκη του UC3M όσο και στις υπόλοιπες ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες. Τα έγραφα είναι αρχειοθετημένα σε μορφή METADATA με Dublin Core. To  Recoclecta μάζεψε όλα τα ηλεκτρονικά αποθετήρια όλων των ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών της Ισπανίας αλλά και της Εθνικής Βιβλιοθήκης δίδοντας τη δυνατότητα σε όλους τους χρήστες να έχουν πρόσβαση σε όλα τα ηλεκτρονικά αποθετήρια της χώρας.

 

10. Υπηρεσίες σε ερευνητές

Η βιβλιοθήκη παρέχει μια σειρά από υπηρεσίες ειδικά για τους ερευνητές και είναι οι εξής:

1)      Πρόσβαση των ερευνητών σε έντυπη και ηλεκτρονική βιβλιογραφία χωρίς περιορισμούς μέσω του Campus Global

2)      Ετοιμασία βιογραφικού σημειώματος των ερευνητών αλλά και της βιβλιογραφίας για το ερευνητικό τους έργο. Ο λόγος είναι γιατί οι ερευνητές αξιολογούνται κάθε χρόνο από το Υπουργείο Παιδείας της Ισπανίας . Το Πανεπιστήμιο εκδίδει κάθε 2 χρόνια το Research report quality control for bibliographical data με το οποίο παρέχει σημαντικές πληροφορίες για τους ερευνητές.

3)      Για να μπορεί κάποιος ερευνητής-καθηγητής να διδάξει πρέπει να παρουσιάσει έργο και να κάνει κάποιες δημοσιεύσεις. Η δουλειά τους αξιολογείται από το Υπουργείο Παιδείας της Ισπανίας ενώ κάθε 6 χρόνια οι ερευνητές μπορούν να πάρουν λεφτά

4)      Παρέχονται ξεχωριστά μαθήματα στους ερευνητές για την χρήση του προγράμματος Refworks.

5)      Δίδεται βοήθεια στους ερευνητές για το copyright, publishing lisence.

6)      Βοήθεια στους ερευνητές για την έκδοση έργων αναλόγως της σχολής

7)      Πληροφορίες για πατέντες.

Το πανεπιστήμιο διαφοροποιείται γιατί σε κάθε παράρτημα βιβλιοθήκης υπάρχει 1 άτομο που ασχολείται με τους ερευνητές. Υπάρχει προσωπική εξυπηρέτηση από ειδικευμένο προσωπικό αλλά και συνεργασία με άλλες υπηρεσίες του πανεπιστημίου .

 

11.Orcid- Open Researcher and Contributor ID

Κατά τη παραμονή μου στη Μαδρίτη είχα την ευκαιρία να παραστώ στην παρουσίαση του Orcid. Αυτός ο μη κερδοσκοπικός οργανισμός έχει σαν σκοπό να προάγει τη γνώση σε ανοικτή πρόσβαση δίδοντας σε κάθε ερευνητή το δικό του μοναδικό αριθμό. Ο οργανισμός παρέχει δωρεάν τις υπηρεσίες του σε ερευνητές. Το πανεπιστήμιο προσπαθεί να υπογράψει συμφωνία με τον οργανισμό και να δώσει σε κάθε ερευνητή του το δικό του μοναδικό αριθμό.

12. Τεχνικά θέματα

Για τα τεχνικά θέματα υπάρχουν πληροφορικοί αλλά εργοδοτούνται και φοιτητές του τμήματος πληροφορικής. Υπάρχουν 2 άτομα που ασχολούνται με τεχνικά θέματα του καταλόγου, 2 άτομα με τα τεχνικά των βάσεων δεδομένων κα 4 πληροφορικοί 1 σε κάθε βιβλιοθήκη. Υπάρχει σύστημα όπως το LIS στο οποίο το προσωπικό βάζει αιτήματα.

13. Κοινωνικά δίκτυα-μπλογκς-όμιλοι  ανάγνωσης

Η βιβλιοθήκη έχει έντονη συμμετοχή στα κοινωνικά δίκτυα ως εξής :

1)      Facebook

2)      Twitter

3)      Tuenti (ισπανικό δίκτυο αντίστοιχο του Facebook που χρησιμοποιείται από άτομα ηλικίας 12-23 χρόνων)

Η βιβλιοθήκη διαθέτει πρόγραμμα Ask a librarian το οποίο έκανε το Πανεπιστήμιο αλλά οι φοιτητές δεν το χρησιμοποιούν τόσο πολύ, προτιμούν τα κοινωνικά δίκτυα.

Η βιβλιοθήκη διαθέτει 4 μπλογκς και 2 ομίλους ανάγνωσης.

14 Ηλεκτρονικές πηγές πληροφόρησης

Η βιβλιοθήκη διαθέτει πρόσβαση σε 220 βάσεις δεδομένων. Λόγω της οικονομικής κρίσης χάνει 10-11 βάσεις τον χρόνο. Για να βοηθήσει τους χρήστες της στην αναζήτηση μέσω της κοινοπραξίας των ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών της Μαδρίτης Madrono έχει αγοράσει τα προγράμματα Serial Solution και Sum On. Σημαντικό κομμάτι αποτελούν τα στατιστικά χρήσης της κάθε βάσης καθώς και η αξιολόγηση τους για σκοπούς επαναγοράς των δικαιωμάτων χρήσης της. Η βιβλιοθήκη χρησιμοποιεί επίσης τα προγράμματα 360 link serial για ηλεκτρονικά περιοδικά, Metalib για ηλεκτρονικές πηγές πληροφόρησης και SFX για ηλεκτρονικά περιοδικά.

Οι χρήστες μπορούν να έχουν πρόσβαση και στις ηλεκτρονικές πηγές πληροφόρησης και εκτός Πανεπιστημίου μέσω 2 προγραμμάτων μέσω των προγραμμάτων 1) Eproxy και 2) VPN.

Τα σεμινάρια για όλες τις ηλεκτρονικές πηγές πληροφόρησης γίνονται όλο τον χρόνο κατόπιν ηλεκτρονικής αίτησης. Παράλληλα στην ιστοσελίδα του Πανεπιστημίου υπάρχει online παρουσίαση για να μάθει ο χρήστης από μόνος του να χρησιμοποιεί τις ηλεκτρονικές πηγές πληροφόρησης.

Καταλήγοντας η βιβλιοθήκη του UC3M αποτελεί μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας και προσπαθεί να κάνει προσβάσιμο  το υλικό της σε όλους τους χρήστες.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια: